داشبوردهای بهره مند از واقعیت مجازی AR

داشبوردهای بهره مند از واقعیت مجازی

داشپورت های واقعیت مجازی

جی پی اس و دیگر نمایشگرهای داخل اتومبیل برای رفتن از نقطه ای به نقطه ای دیگر بسیار سودمند واقع می شوند و باید اضافه کنیم که برخی از اتومبیل های پیشرفته حتی دارای نمایشگر روی شیشه مقابل به راننده هستند.

اما در آینده نه چندان دور، اتومبیل ها می توانند اشیاء خارجی موجود در مسیر را تشخیص داده و اطلاعات مربوط به آنها را روی شیشه جلویی نمایش دهند.

در فیلم ها یا دیگر داستان های علمی و تخیلی بارها  شاهد به نمایش در آمدن ربات ها بوده ایم؛ ربات هایی که به انسان یا شیء روبرو خود نگاه می کنند و به صورت خودکار اطلاعات مربوط به آنها را نمایش می دهند و حتی می توانند تشخیص دهند که آنها که یا چه هستند.

داشبوردهای واقعیت مجازی یا به اختصار AR عملکردی مشابه به این ربات ها دارند. کمپانی BMW به تازگی نمایشگرهای مجازی شیشه جلو را به برخی از خودروهای تولیدی اش اضافه کرده که در واقع اطلاعات ابتدائی مورد نیاز راننده را نمایش می دهند.

اما این کمپانی همچنین مشغول ساخت داشبوردهای جدیدی همراه با این فناوری است که می تواند اشیاء را در مقابل یک اتومبیل تشخیص داده و به راننده بگوید که چه میزان تا آن شی فاصله دارد.

نمایشگرهای بهره مند از این فناوری اطلاعات را بالاتر از محدوده ای نمایش می دهند که یک راننده در زندگی حقیقی خود می بیند. به این ترتیب چنانچه با سرعت بالایی به یک خودرو نزدیک شوید، یک کادر قرمز رنگ روی آن نمایش داده می شود و از طریق تعدادی فلش به شما اعلام می شود که چگونه برای جلوگیری از بروز تصادف لاین خود را عوض نمایید.

یک سیستم GPS مبتنی بر واقعیت مجازی می تواند لاینی که باید در آن قرار داشته باشید را مشخص کند و به شما بگوید که چه زمانی مسیرتان را عوض کنید.

کمپانی BMW همچنین در حال تحقیق پیرامون کاربردهای این فناوری برای مکانیک هاست. آنها ویدئویی را تولید کرده اند که در آن یک تکنسین خودرو از عینک های بهره مند از این فناوری برای بررسی موتور و تشخیص قطعات معیوبی که باید تعویض شوند استفاده می کند و سپس مراحل تعویض قطعه را به صورت گام به گام برای آن فرد نمایش می دهد.

اما این فناوری برای مسافران نیز در حال بررسی است. کمپانی تویوتا مدل های مفهومی از سیستم واقعیت مجازی خود را تولید کرده که به مسافر امکان می دهند اشیاء خارج از اتومبیل را بزرگنمایی کند، آنها را انتخاب کرده یا تشخیص دهند و همچنین از طریق پنجره تاچ خودرو فاصله خود تا شیء مورد نظر را محاسبه نمایند.

واقعیت مجازی شاید به این زودی ها در خودروهای تولیدی به خدمت گرفته نشود اما اگر این خودروسازان همچنان به تحقیقاتشان ادامه دهند دیری نمی پاید که شاهد استفاده از فناوری یاد شده در اتومبیل ها باشیم.

منبع : howstuffwork

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *